Datum vydání: 18.03.2009
Kontaminace zvodnělé i nezvodnělé zóny horninového prostředí na zájmové lokalitě je tvořena dominantně chlorovanými alifatickými uhlovodíky (ClU) a to především 1,1,2,2,-tetrachlorethenem (PCE), 1.1.2-trichlorethenem (TCE) a 1,2-cis-dichlorethenem (DCE).
Souhrnná zpráva projektu
Popis zájmové lokality:
Zájmová lokalita bývalého s.p. Transporta Chrudim se skládá ze dvou podlokalit a to:
a) Transporta – nový závod a okolí (především severní předpolí)
- budování areálu bylo započato roku 1948
- poslední stavby dnešní konfigurace areálu byly dokončeny roku 1985
- v areálu byla po celou dobu provozována majoritně strojírenská výroba
b) Transporta – starý závod a okolí
- budování areálu bylo započato roku 1880 ještě jako Strojírna Františka Wiesnera
- dokončení výstavby areálu je datováno do období druhé světové války
- v areálu byla po celou dobu provozována majoritně strojírenská výroba
Obecná problematika, rozsah realizovaných nápravných opatření
Na základě průzkumných prací, jejichž provedení zajistila ČIŽP OI Hradec Králové, byl v souladu § 40 zákona 254/2001 Sb. dne 18.9.2003 MěÚ Chrudim vyhlášen havarijní stav na podzemních vodách na lokalitě bývalého s.p. Transporta Chrudim a jeho okolí, a to především v severním předpolí areálu Transporta-nový závod.
V období září až listopad 2003 byla na základě zadání MŽP ČR pro zájmovou lokalitu bývalého s.p. Transporta Chrudim a okolí zpracována analýza rizika a projektová dokumentace nezbytně nutných protihavarijních opatření.
V průběhu ledna 2004 přechází zákonná odpovědnost řešení havarijního stavu na zájmové lokalitě z MŽP ČR na Pardubický kraj, který následně v souladu s výsledky jím uspořádaného výběrového řízení a shora uvedenou projektovou dokumentací zadává realizaci protihavarijního opatření č.1 a cyklického monitoringu jakosti podzemních a povrchových vod na celé zájmové lokalitě.
Tyto práce jsou realizovány od března 2004. Protihavarijní opatření č.1 zahrnuje především zbudování, provoz a optimalizace ochranné hydraulické bariéry na podzemních vodách na severovýchodní hranici areálu Transporta – nový závod a jak již je výše uvedeno cyklický monitoring jakosti podzemních a povrchových vod v obou areálech Transporta a širokém okolí.
Shora uvedená nezbytně nutná protihavarijní opatření a cyklický monitoring jakosti podzemních vod jsou realizovány kontinuálně od data započetí prací v roce 2004 do současnosti.
Výsledkem těchto protihavarijních opatření je především zastavení výnosu kontaminantů podzemní vodou za hranice areálu bývalého s.p. Transporta – nový závod a celkové snížení kontaminace ClU v podzemních vodách jak v areálu bývalého s.p. Transporta – nový závod, tak také v severním předpolí ve směru k obcím Dřenice a Medlešice a jejich okolí.
Druh kontaminace
Kontaminace zvodnělé i nezvodnělé zóny horninového prostředí na zájmové lokalitě je tvořena dominantně chlorovanými alifatickými uhlovodíky (ClU) a to především 1,1,2,2,-tetrachlorethenem (PCE), 1.1.2-trichlorethenem (TCE) a 1,2-cis-dichlorethenem (DCE).
Expozice člověka těmito látkami vyplývá z širokého použití halogenovaných alifatických a aromatických uhlovodíků v rozmanitých odvětvích průmyslu i v medicíně. Jsou to odmašťovadla, rozpouštědla vosků, pryskyřic, olejů, laků apod., chladiva, anestetika. Některé z nich jsou klasifikovány jako jedy, jiné mají převážně chronický účinek a patří mezi prokázané karcinogeny, mnohé z nich mají současně další účinky.
K nejznámějším účinkům halogenovaných uhlovodíku na člověka patří působení na centrální nervový systém, vliv na parenchymatózní orgány (játra, ledviny), mutagenní a karcinogenní účinek. Narkotický účinek se stupňuje se zvyšujícím se počtem substituovaných atomů chloru a objevuje se zároveň hepatotoxicita (poškození jater).
Tyto látky, tedy chlorované alifatické uhlovodíky, byly na předmětném území bývalého s.p. Transporta Chrudim využívány v rámci strojírenské výroby jako odmašťovadla. a rozpouštědla.
Rozsah kontaminace
Transporta – nový závod:
V areálu byla zjištěna tři primární ohniska kontaminace ClU v nesaturované zóně a to:
- kovárna, kalírna (cca. 225 m2)
- elektrodílny (cca. 600 m2)
- prostor „korea“ (cca. 1650 m2)
Kontaminace ClU v podzemních vodách se nachází primárně v křídové turonské zvodni a to v hloubkách až cca. 40 – 45 m pod terénem. Čelo kontaminačního mraku je detekováno cca. 4 km severně od areálu Transporta – nový závod, nadlimitní koncentrace jsou opakovaně zastiženy cca. 3 km severně od areálu Transporta – nový závod. Vzhledem k puklinové propustnosti turonské zvodně, kde tyto pukliny představují primární cesty pro migraci předmětného kontaminantu, nelze přesně kvantifikovat plošný rozsah kontaminace, ale obecně lze říci, že kontaminací je zasaženo cca. 6 km2..
Transporta – starý závod:
V areálu byla zjištěna tři primární ohniska kontaminace ClU v nesaturované zóně a to:
- generální opravy vozíků a podvalníků - odmašťovna (cca. 120 m2)
- generální opravy vozíků a podvalníků – sklad hořlavých látek (cca. 28 m2)
- sklad chemikálií (cca. 130 m2)
Kontaminace ClU v podzemních vodách se nachází primárně v kvartérní zvodni a plošný rozsah dle dostupných údajů je cca. 0,5 až 0,7 km2.
5. Realizovaná nápravná opatření
V rámci řešení havarijního stavu byly realizovány následující práce a činnosti:
a) analýza rizika a projektová dokumentace nezbytně nutných protihavarijních opatření
objednatel: MŽP ČR
realizace: září až listopad. 2003
b) realizace protihavarijního opatření č.1 (zbudování a provoz ochranné hydraulické bariéry na podzemních vodách na severovýchodní hranici areálu Transporta – nový závod) a cyklický monitoring jakosti podzemních a povrchových vod na celé zájmové lokalitě
objednatel: Pardubický kraj
realizace: od března 2004 a nadále probíhá
finanční náklady hradí Pardubický kraj
c) odborný dohled (supervize)
objednatel: Pardubický kraj
realizace: od března 2004 a nadále probíhá
Zpracování analýzy rizika a veškerá protihavarijní opatření na zájmové lokalitě bývalého s.p. Transporta Chrudim jsou realizována společností Vodní zdroje Ekomonitor spol. s r.o., Chrudim. Odborný dohled (supervizi) provádí Ing. Radomír Muzikář CSc.