Program na podporu nakládání s autovraky

Datum vydání: 11.02.2010

Cílem programu je podpora systému nakládání s vybranými autovraky, prostřednictvím sítě schválených zpracovatelských zařízení za účelem materiálového a opětovného využití autovraků a jejich částí. Program se také vztahuje na řešení tzv. „staré zátěže“.

Cílem programu je podpora systému nakládání s vybranými autovraky, prostřednictvím sítě schválených zpracovatelských zařízení za účelem materiálového a opětovného využití autovraků a jejich částí. Program se také vztahuje na řešení tzv. „staré zátěže“.

Program na podporu nakládání s autovraky Ministerstva životního prostředí je celý ke stažení na stránkách SFŽP (klikněte na odkaz).

Program na podporu nakládání s autovraky je určen pro právnické a fyzické osoby oprávněné k podnikání v oboru nakládání s nebezpečnými odpady, územní samosprávné celky, státní příspěvkové organizace a příspěvkové organizace územních samosprávných celků:

Typy žadatelů o podporu:

A – právnické osoby, které jsou založeny k nepodnikatelským účelům, zejména:

  • územní samosprávné celky (obec, kraj);
  • státní příspěvkové organizace;
  • příspěvkové organizace územních samosprávných celků.

P – podnikatelské subjekty, zejména:

  • obchodní společnosti;
  • státní podniky;
  • družstva;
  • fyzické osoby oprávněné k podnikání.

Jedním z kriterií pro přiznání příspěvku pro provozovatele zařízení ke sběru autovraků je kladné stanovisko SFŽP, je proto nutné, aby žadatel měl sladěné provozování činnosti s platnou legislativou.

Naše společnost Vodní zdroje Ekomonitor Vám na základě oprávnění a dlouholetých zkušeností v oblasti ekologie může nabídnout nejen zpracování plánu odpadového hospodářství, likvidaci kapalných i pevných odpadů, projekty a realizace monitorovacích systémů v okolí rizikových provozů, ale i potřebné posudky, audity či expertízy.

Základní typy opatření, která jsou podporována:

a) podpora odstranění „staré zátěže“

u žadatele typu A se podporuje sběr, svoz a doprava vozidel na odstavné plochy, sběrná místa a do zpracovatelských zařízení k tomu určených s přednostním materiálovým nebo opětovným využitím a zabezpečením odstranění nevyužitelných zbytků,

b) podpora zpracování, využití a odstranění autovraků

Podporuje se kompletní zpracování autovraku (jedná se o zabezpečení zpracování autovraku v zařízeních k tomu určených s přednostním materiálovým nebo opětovným využitím a zabezpečením odstranění nevyužitelných zbytků),

c) technická podpora programu

Podporuje se administrace „Programu na podporu systému pro nakládání s autovraky“.

Kriteria pro výběr akcí k podpoře v rámci programu na podporu pro nakládání s autovraky jsou stanovena takto:

Povinná:

  • zapojení žadatele do MA ISOH dle zákona o odpadech (§ 37b odst. 1 písm. h) zákona 185/2001 Sb.),
  • splnění technických požadavků na nakládání s autovraky (vyhláška č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s autovraky),
  • protokol o místním šetření v zařízení na zpracování autovraků.

další:

 

  • žadatel doloží, že s odpady z autovraku se nakládá dle zákona o odpadech, kdy materiály a části autovraků budou v maximální míře opětovně použity, využity, popřípadě odstraněny nebo za tím účelem předány jiné osobě,
  • likvidace autovraků bez majitele, výrobce nebo zatěžující životní prostředí (stará zátěž).

 

 Program na podporu systému pro nakládání s autovraky

  Název opatření typ žadatele

Podpora

max.limit výše dotace

a) Podpora odstranění "staré zátěže" A 2100,- Kč/ autovrak 1)
b) Podpora zpracování, využití a odstranění autovraků P 400,- Kč/ autovrak
c) Technická podpora programu A 10 mil. Kč/ opatření2)

1) max.čerpání z celkové alokace prostředků na program/rok podpory je 20 % z 200 mil. Kč, tj. do 40 mil. Kč/rok.

2) podpora se poskytuje do výše 100 % uznatelných nákladů, max. čerpání z celkové alokace prostředků na program/rok je do výše 5 % z 200 mil. Kč.

V tomto programu ministerstvo plánuje pro rok 2010 uvolnit částku 200 mil. korun. Z této částky mohou žadatele typu A vyčerpat na odstranění tzv. staré zátěže a technickou podporu programu až 25% tzn. 50 mil. korun . Obce řeší problematiku autovraků dvojím způsobem , a to buď dle zákona o odpadech 185/2001 Sb, anebo podle zákona 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích a v obou případech mohou tyto prostředky použít na financování nákladů spojených s řešením autovraků umístěných ve svém katastru , v tomto případě je výše příspěvku na jeden autovrak stanovena částkou 2 100,- Kč.
Příspěvek ve výši 400,- Kč na jeden autovrak je určen pro zpracovatele autovraků (žadatel typu P) a může o něj na SFŽP zažádat každý zpracovatel u kterého ,za účelem čerpání těchto příspěvků, bylo provedeno místní šetření pracovníkem SFŽP . Podmínkou čerpání dotací je kladné stanovisko SFŽP.
 

upřesnění:
Vybraným autovrakem (dále jen autovrak) se rozumí ve smyslu § 36 písm. b) zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech ve znění pozdějších předpisů každé úplné nebo neúplné motorové vozidlo vymezené zvláštním právním předpisem jako vozidlo kategorie M1 nebo N1 anebo tříkolové motorové vozidlo s výjimkou motorové tříkolky (dále jen „vybrané vozidlo“), které se stalo odpadem podle § 3.

Stará zátěž" jsou vybrané autovraky nebo jejich části, které je nezbytné „odstranit“ za pomoci státní podpory za předpokladu že:
- není možné identifikovat posledního vlastníka vozidla s ukončenou životností a
- není výrobce, akreditovaný zástupce ani právní nástupce, který by vybraný autovrak odebral a
- poškozuje nebo ohrožuje životní prostředí nebo narušuje estetický vzhled obce, přírody nebo krajiny

 

Zdroj: www.mzp.cz

Autor článku Josef Filipczyk, telefon: 724 758 474, pevná linka: 469 318 417, email: filipczyk@ekomonitor.cz