Datum vydání: 11.02.2010
Cílem programu je podpora systému nakládání s vybranými autovraky, prostřednictvím sítě schválených zpracovatelských zařízení za účelem materiálového a opětovného využití autovraků a jejich částí. Program se také vztahuje na řešení tzv. „staré zátěže“.
Cílem programu je podpora systému nakládání s vybranými autovraky, prostřednictvím sítě schválených zpracovatelských zařízení za účelem materiálového a opětovného využití autovraků a jejich částí. Program se také vztahuje na řešení tzv. „staré zátěže“.
Program na podporu nakládání s autovraky Ministerstva životního prostředí je celý ke stažení na stránkách SFŽP (klikněte na odkaz).
Program na podporu nakládání s autovraky je určen pro právnické a fyzické osoby oprávněné k podnikání v oboru nakládání s nebezpečnými odpady, územní samosprávné celky, státní příspěvkové organizace a příspěvkové organizace územních samosprávných celků:
Typy žadatelů o podporu:
A – právnické osoby, které jsou založeny k nepodnikatelským účelům, zejména:
- územní samosprávné celky (obec, kraj);
- státní příspěvkové organizace;
- příspěvkové organizace územních samosprávných celků.
P – podnikatelské subjekty, zejména:
- obchodní společnosti;
- státní podniky;
- družstva;
- fyzické osoby oprávněné k podnikání.
Jedním z kriterií pro přiznání příspěvku pro provozovatele zařízení ke sběru autovraků je kladné stanovisko SFŽP, je proto nutné, aby žadatel měl sladěné provozování činnosti s platnou legislativou. Naše společnost Vodní zdroje Ekomonitor Vám na základě oprávnění a dlouholetých zkušeností v oblasti ekologie může nabídnout nejen zpracování plánu odpadového hospodářství, likvidaci kapalných i pevných odpadů, projekty a realizace monitorovacích systémů v okolí rizikových provozů, ale i potřebné posudky, audity či expertízy. |
Základní typy opatření, která jsou podporována:
a) podpora odstranění „staré zátěže“
u žadatele typu A se podporuje sběr, svoz a doprava vozidel na odstavné plochy, sběrná místa a do zpracovatelských zařízení k tomu určených s přednostním materiálovým nebo opětovným využitím a zabezpečením odstranění nevyužitelných zbytků,
b) podpora zpracování, využití a odstranění autovraků
Podporuje se kompletní zpracování autovraku (jedná se o zabezpečení zpracování autovraku v zařízeních k tomu určených s přednostním materiálovým nebo opětovným využitím a zabezpečením odstranění nevyužitelných zbytků),
c) technická podpora programu
Podporuje se administrace „Programu na podporu systému pro nakládání s autovraky“.
Kriteria pro výběr akcí k podpoře v rámci programu na podporu pro nakládání s autovraky jsou stanovena takto:
Povinná:
- zapojení žadatele do MA ISOH dle zákona o odpadech (§ 37b odst. 1 písm. h) zákona 185/2001 Sb.),
- splnění technických požadavků na nakládání s autovraky (vyhláška č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s autovraky),
- protokol o místním šetření v zařízení na zpracování autovraků.
další:
- žadatel doloží, že s odpady z autovraku se nakládá dle zákona o odpadech, kdy materiály a části autovraků budou v maximální míře opětovně použity, využity, popřípadě odstraněny nebo za tím účelem předány jiné osobě,
- likvidace autovraků bez majitele, výrobce nebo zatěžující životní prostředí (stará zátěž).
Program na podporu systému pro nakládání s autovraky
Název opatření | typ žadatele |
Podpora max.limit výše dotace |
|
a) | Podpora odstranění "staré zátěže" | A | 2100,- Kč/ autovrak 1) |
b) | Podpora zpracování, využití a odstranění autovraků | P | 400,- Kč/ autovrak |
c) | Technická podpora programu | A | 10 mil. Kč/ opatření2) |
1) max.čerpání z celkové alokace prostředků na program/rok podpory je 20 % z 200 mil. Kč, tj. do 40 mil. Kč/rok.
2) podpora se poskytuje do výše 100 % uznatelných nákladů, max. čerpání z celkové alokace prostředků na program/rok je do výše 5 % z 200 mil. Kč.
V tomto programu ministerstvo plánuje pro rok 2010 uvolnit částku 200 mil. korun. Z této částky mohou žadatele typu A vyčerpat na odstranění tzv. staré zátěže a technickou podporu programu až 25% tzn. 50 mil. korun . Obce řeší problematiku autovraků dvojím způsobem , a to buď dle zákona o odpadech 185/2001 Sb, anebo podle zákona 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích a v obou případech mohou tyto prostředky použít na financování nákladů spojených s řešením autovraků umístěných ve svém katastru , v tomto případě je výše příspěvku na jeden autovrak stanovena částkou 2 100,- Kč.
Příspěvek ve výši 400,- Kč na jeden autovrak je určen pro zpracovatele autovraků (žadatel typu P) a může o něj na SFŽP zažádat každý zpracovatel u kterého ,za účelem čerpání těchto příspěvků, bylo provedeno místní šetření pracovníkem SFŽP . Podmínkou čerpání dotací je kladné stanovisko SFŽP.
upřesnění:
Vybraným autovrakem (dále jen autovrak) se rozumí ve smyslu § 36 písm. b) zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech ve znění pozdějších předpisů každé úplné nebo neúplné motorové vozidlo vymezené zvláštním právním předpisem jako vozidlo kategorie M1 nebo N1 anebo tříkolové motorové vozidlo s výjimkou motorové tříkolky (dále jen „vybrané vozidlo“), které se stalo odpadem podle § 3.
„Stará zátěž" jsou vybrané autovraky nebo jejich části, které je nezbytné „odstranit“ za pomoci státní podpory za předpokladu že:
- není možné identifikovat posledního vlastníka vozidla s ukončenou životností a
- není výrobce, akreditovaný zástupce ani právní nástupce, který by vybraný autovrak odebral a
- poškozuje nebo ohrožuje životní prostředí nebo narušuje estetický vzhled obce, přírody nebo krajiny
Zdroj: www.mzp.cz
Autor článku Josef Filipczyk, telefon: 724 758 474, pevná linka: 469 318 417, email: filipczyk@ekomonitor.cz