Základní vymezení pojmů:
- Náhradní rodinná péče (NRP)
- Legislativní minimum
- Rizikové projevy chování u dítěte v NRP
- Klíčové okamžiky v životě dítěte v NRP
- Profesionální přístup k životnímu příběhu dítěte ve škole
- Multidisciplinární přístup v triádě „dítě, rodič a pedagog“
- Spolupráce OSPOD a školy z pohledu praxe
- Datum od:
- 08.12.2015 09:00
- Datum do:
- 08.12.2015 15:30
- Místo konání:
- Penzion Šenk, Pardubice
- Druh:
- seminář
Přednáší:
Mgr. Monika Fojtáchová
MgA. Andrej Vyoral, ArtD.
V rámci transformace systému péče o ohrožené děti má zásadně přednost před umístěním dětí do ústavního zařízení náhradní rodinná péče. V současné době se pedagogové stále častěji setkávají ve škole s dítětem, které žije v náhradní rodině. Vzdělávací program reflektuje různé situace ze života dětí, které předcházeli jejich umístění do náhradní rodinné péče. Tyto specifické životní zkušenosti brání dětem úspěšně navazovat vztahy, respektovat hranice a úspěšně participovat ve školním kolektivu. Cílem semináře je seznámit účastníky s možnými příčinami selhávání dětí ve školních kolektivech, seznámit pedagogy s terminologií, základními principy práce s dětmi z NRP a legislativním ukotvení náhradní rodinné péče (NRP) u nás. Důraz je kladen na odpovědnost pedagogů a vychovatelů pracujících s dětmi v NRP při naplňování základních psychických, emocionálních a sociálních potřeb dětí v prostředí školy. Znalost principů práce s dětmi, které se v životě setkali se ztrátou původní rodiny, v kontextu dalších jejich životních ztrát, je základním předpokladem pro plánování a realizaci výchovně-vzdělávacího procesu a efektivitu práce ve školním prostředí z pohledu metodiků prevence, učitelů, vychovatelů a výchovných poradců. Tato znalost je současně zdrojem preventivních opatření, která mohou v prostředí školy posunout (školní, třídní) kolektivy ke komunikaci, toleranci a respektu k odlišným životním hodnotám.